5 gode råd til mindre stress i hverdagen

foot-bath

Du kender det sikkert, du kommer hjem efter en lang og hård dag på arbejdet, og derhjemme ligger en hel bunke pligter og venter. Og imorgen starter det hele forfra igen..

Du er træt

Du er stresset

Du føler absolut intet overskud!

Jeg kan glæde dig med, at du absolut ikke er den eneste der af og til har denne følelse. Men når man tænker over det, burde det så ikke være lige præcis dette tidspunkt, man giver sig selv et lille puste rum og lidt selvforkælelse?

I dette blogindlæg vil jeg gerne give dig 5 gode råd til, hvordan du på en enkelt måde kan snige lidt afslapning ind i hverdagen. 

 

1. Tænd levende lys med æteriske olier

æteriske olier mod stress

Det er altid hyggeligt og afslappende med levende lys, men hvis du vælger et lys med æteriske olier i, kan du få mere gavn af den afslappende effekt.

Når de æteriske olier fylder rummet og man derved indånder dem, påvirker de vores hjerne igennem lugte sansen. De æterske olier påvirker bl.a. den del af vores hjerne som kontrolere vores følelser.

Forskellige dufte giver derfor også forskellige virkninger. Så for at opnå en afslappende følelse anbefaler jeg, at du finder et lys der indeholder enten Kamille,  Lavendel, Bergamote eller Ylang ylang.

 

2. Brug dit badekar og tag et varmt bad

Spabad

Læn dig tilbage og nyd stilheden med et varmt karbad. Det varme vand vil hjælpe med at sænke din vejrtrækning til et roligt tempo og samtidig løsne anspændte muskler.

Hvis du på et tidspunkt står og skal investere i et badekar, vil jeg klart anbefale dig, at kigge lidt nærmere på det lækre badekar på billedet som samtidig også er et spabad!

Spabadet er installeret med hydrosilence som vil sige at den laver mindre lyd end en opvaske maskine, så du kan rent faktisk høre boblerne i vandet. Udover at man kan slappe af og nyde et dejlig varmt boblebad, er dette geniale badekar også installeret med ultralyd, som gør dette badekar perfekt til afslapning!

 

Ultralyden giver nemlig dette badekar 4 forskellige massageprogrammer:

  • Beauty – Giver en dybdegående massage som mindsker cellulite.
  • After sport – Hjælper med at strække musklerne.
  • Anti-stress – Giver en let og beroligende massage.
  • Tone-up – Booster forbrændingen. 

Ja du hørte rigtigt nu kan man rent faktisk ligge og nyde et varmt bad og lave ingenting, samtidig med at celluliten forsvinder fra lår og baller. Enhver kvindes drøm! :-)

 

3. Brug Epsom salt i dit badekar  eller fodbad

Epsom salt bad

Epsom salt har vist sig at have mange gavnlige egenskaber for kroppen. Bl.a. nedsætter det stress og får kroppen til at slappe af. Når vi er stressede bliver vores krop drænet for magnesium og vores adrenalin niveau stiger.

Når Epsom salt bliver opløst i varmt vand kan saltet/magnesiummet absorberes gennem huden og derved hjælpe med at udligne magnesium niveauet i kroppen.

Magnesium er også med til at producere seratonin som er et stof i hjernen der giver giver os følelsen af ro og afslapning. 

Så der var altså noget om snakken når ens oldemor puttede salt i fodbadet, uden måske helt at vide hvor gavnligt det egentligt er. :-)

Min yndlings Epsom salt er helt klart fra SARD Kopenhagen da den har en skøn duft af lavendel som samtidig også virker beroligende.

Fodbad: anvend ca. 1 spsk. salt.                                                                                

Karbad: anvend ca. 1/4 kop salt.

Bodyscrub: ca 1/2-1 kop salt og olie, til der opnås en cremet konsistens.

 

4. Drik te

Cup of tea

Hvis du har problemer med at slappe af eller sove kan du også prøve med en afslappende urtete. Det at bruge urter i te, for at berolige, er blevet brugt i mange tusind år.

Et par af mine ynglings urter er baldrian og kamille te.

Baldrian (Valriane officinalis): Er en af de mest beroligende planter vi kender fra naturen. Den er blevet brugt mod søvnløshed og stress i flere århundrede. Lav en kop te 30 min. før sengetid og drik den .

Kamille te: Kamille te er lige som mange andres også en af mine ynglings te. Og det er bestemt med god grund at så mange elsker netop denne te, da den både er bakteriehæmmende, beroligende og afslappende, og så smager den jo også fantastisk. ;-)

 

 5. Hør afslappende musik

Afslappende musik

Prøv at finde musik som har til formål at virke afstressende, beroligende og fysisk afslappende. Det kunne foreksempel være fra Musicure som gennem mange år er blevet anvendt med dokumenteret effekt af professionelle behandlere i Danmark og udlandet.

De har lavet flere forskellige albums, så hvis det ikke lige er dig at lytte til lyden af bølger, så er der her rig mulighed for at vælge en anden gengre/melodi at lytte til.

Så find en god stol og drøm dig tilbage og nyd den afstressende musik.

 Jeg håber disse 5 råd kan give dig nogle idéer, eller inspiration til at snige lidt mere afslapning ind i hverdagen. :-)

Fortæl andre om dette...Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

Kommentér

Your email address will not be published. Required fields are marked *